Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 5 april 2010

Pressetik och namnpubliceringar




Ang. Kent Ekeroths namnpublicering av den mordmisstänkte 23-årigen i Landskrona.

Förutom att Kapten Klänning och Mats Alm (som Kent själv påpekar på sin
blogg
) valsat runt i massmedierna med ansikten och namn ett bra tag nu, före dom, så kan man fråga sig om våra massmedier alltid levt enligt principen inget namn före dom?

Namngavs inte den ryske storspionen Stig Wennerström innan dom? Stig Bergling? Ströberg? Olle Möller? De anklagade i Trustorhärvan? Jag vet inte, men det vore intressant med ett svar och en diskussion om det visar sig att man tidigare frångått nämnda pressetik.

4 kommentarer:

  1. Hej "Sweden Watch".

    Att kalla det "pressetik" att som påstådd förment princip ha tidigaste avslöjande av namn bara för att just nu man vill se att en invandrares namn publiceras, anser jag är riktigt rubbat.

    Jag anser att det bör finnas pressetik (men SD:are verkar ofta inte ha värderingar alls) och den ska givetvis gälla lika för alla och självklart önskar jag inte att det just nu lättas på några principer -- såsom du och SD uppenbarligen önskar med krav på en justering nedåt mot slappaste publiceringsstandard som någonsin; och kalla det "etik"...

    Det är fantastiskt att se att du bara använder ordet pressetik utan att ha det minsta hum om vad ordet innebär -- men det är ett typiskt sätt att diskutera hos SD:are, har jag märkt.

    Att SD utan respekt för någon inblandad i denna händelse löper amok i förmenta anklagelser mot media om omoral visar bara vilka gärdsgårdsaktörer man är i det som även med SD är tänkt att kallas svensk politik.

    I detta fall tycker jag att media gott och väl kan ge tydligt signalement innan dom och om personen döms ger namn -- det var moralen för brott en gång i tiden (när moral fanns) men gällde kanske inte storspioner.

    I din senaste kommentar på min blogg reagerade du som en i mina ögon riktigt unken SD:are. Att jämföra ett påstått dataintrång av LUF (där vi känner till ruljans med sossar och journalister) med hot mot någons familj som du gjorde anser jag bara en ofattbart puckade människor kan göra. Du får gärna fortsätta att kommentera på min blogg, men jag anser när jag sett dina senaste poster här att du är en sorglig rasist och i dina kommentar måste jag placera dig som sorglig SD-stolle. SD är enligt min mening ett parti av mestadels rasister och halv- eller helfascister som oftast även sammanfaller med en hög grad av hjärndödhet. Nämnda kommentar av dig innehöll även den typiska "etablissemanget mot SD"-dramaturgin.

    SvaraRadera
  2. Du har en väldigt tråkig ton och jag tycker du inte bör ta ordet moral i munnen.

    På klassiskt manér skapar du en halmdocka som du sedan attackerar.

    Jag håller nämligen helt med om att "media gott och väl kan ge tydligt signalement innan dom och om personen döms ger namn".

    Jag anser alltså inte att man borde namngett 23-åringen före dom, men jämförde upprördheten över att så skett med bristen på upprördhet över den flitiga publiciteten kring polischefen och Mats Alm. Försvarar du den publiciteten i "allmänintressets namn"?

    Ironiskt nog skrev jag en kommentar där jag kritiserade Ekeroths namnpublicering på hans blogg, en kommentar som dock ännu inte publicerats, trots att det var flera timmar sen och att det förefaller mig som om flera nya kommentarer tillkommit. Tycks vara min otursdag!

    Varken poppis hos Sd eller hos dig. Snyft!

    Ditt debattknep - för det är väl det? - att kalla mig Sd:are, bidrar inte heller till tilltron till din entusiasm för intellektuell hederlighet.

    Jag är inte partimedlem, men jag röstar på Sd sedan 2006 av samma skäl som du, nämligen i protest mot den förda invandringspolitiken.

    Beträffande "etablissemanget mot SD-dramaturgin", så finns det fog för den mot bakgrund av allt våld mot enskilda SD-företrädare och det yrkesförbud som drabbat åtminstone en av dem.

    Varför har till exempel inte riksdag och regering fördömt våldet mot SD?

    Beträffande "rasism", så vet jag inte vad det grundar sig på. Din missuppfattning om min ståndpunkt om namnpubliceringen i fråga den mordmisstänkte 23-åringen?

    SvaraRadera
  3. P.S.

    Jag såg inte klippen du lade ut. Och nu när jag försöker reparera skadan, så finns de inte kvar.

    Följaktligen behöver jag svar på frågan om det där hotet verkligen kom från en SD-medlem? Hur vet man det? Telefonspårning? Ip-nummer?

    Eller kan det ha kommit från en person som vill skada SD?

    SvaraRadera
  4. "Som jag ser att ni behandlar SD — som ju trots att de är halvnazister är de enda som har en vettig immigrationspolitik — måste jag rösta på dem."

    Magnus Orerar

    Hur kan man rösta på ett parti som man betraktar som halvnazistiskt? Hur kan man rösta på ett parti som man i en kommentar här kallar "ett parti av mestadels rasister och halv- eller helfascister som oftast även sammanfaller med en hög grad av hjärndödhet".

    Hur kan man göra det och samtidigt tala sig varm för en moral av gammaldags snitt i fråga om pressetik?

    Är det inte ganska förbryllande?

    SvaraRadera

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.