Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 24 april 2010

Att inte skilja på bruk och missbruk

Måste få en sak ur tankarna, som retade mig när jag läste DN i morse.

Lena Anderssons krönika gjorde mig lyrisk, emedan en
artikel
om sexmissbrukare gjorde mig besviken.

Den talade om "noll tolerans" bland arbetsgivare och partners (underförstått kvinnliga) visavi porrsurfning. Självklart skall det vara tabu att porrsurfa på jobbet, men vad en anställd gör i hemmet angår inte arbetsgivaren.

-------------

I en tid då sexrådgivare uppmanar kvinnor att skaffa sig dildos och läsa sexnoveller, bland annat på internet, och att se porrfilm med sin partner, så kan man undra varför porrfilm på internet skulle vara värre än porrfilm på kabel-tv eller dvd?

Är det inte snarare så att allt missbruk bör bekämpas?

Men porrsurfning i begränsad omfattning kan lika lite som att läsa porrnoveller (i begränsad omfattning) eller se porr på TV 1000 (i begränsad omfattning) betraktas som missbruk, så varför skriva om noll tolerans mot porrsurfning?

Och varför fokusera på manliga sexmissbrukare och inte sexmissbrukare av båda könen?

Varför skall män alltid sammankopplas med negativare företeelser än kvinnor, även när samma företeelser existerar bland ganska många kvinnor? Då och då läser man att
porrsurfning ökar bland kvinnor, speciellt yngre och ensamstående.

Det enda den begreppsmässigt slarviga journalistiken i DN-artikeln åstadkommer är skuldkänslor och paranoja.

----------

Nu kanske någon av mina åsiktsfränder i andra frågor rynkar på näsan, men jag vägrar att anpassa mig till något grupptryck. Jag vill vara en självständigt tänkande individ.

Således motsvarar jag sällan stereotypen för en som tror på rasbegreppets relevans, eftersom jag inte är puritan; jag motsvarar inte heller stereotypen för en sexliberal, eftersom jag är för en mycket restriktivare abortlag; jag motsvarar inte stereotypen för en typisk svensk, eftersom jag - precis som högerradikalerna Guillaume Faye och Julius Evola - är för avkriminalisering av narkotika - i brottsbekämpande syfte, nota bene!

Så tyvärr - jag kommer att svära i kyrkan i både invandringsfrågan, rasfrågan, knarkfrågan, abortfrågan och många andra frågor.

P.S. Varför får man inte säga "svära i moskén", om vi nu skall jämställa islam och kristendomen, varför bara kyrkan?

P.P.S. Varför talas aldrig om homosexuella par i fråga om porrsurfning? Är de aldrig
emot sådan? Varför är det alltid den heterosexuelle mannen som skall demoniseras och patologiseras, varför skall alltid kvinnor och homosexuella förgudligas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.