Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 26 april 2010

Om M kan ägna sig åt valfusk internt, kan man lita på valförrättare?



För ett par timmar sen skjutsade jag min vuxna dotter från en praktikplats, och vi diskuterade som vanligt Sd, som vi båda tänker rösta på. (Min fru däremot verkar fast i Reinfeldts garn.)

För andra gången återkom min dotter, som är nästan lika politiskt ointresserad som sin moderata mor, till att hon var övertygad om att Sd kommer att utsättas för valfusk.

Jag finner den reflektionen hos en politiskt - jämfört med mig - ganska ointresserad person mycket intressant. Kanske hon ser klarare på verkligheten ibland än vad jag gör?

Och jag svarade henne, att kan M valfuska internt, så finns det inget som talar emot att valförrättare och politruker ur riksdagspartierna gör detsamma.

För dem handlar det om lojalitet mot l'ancien regime, och om deras ekonomiska privilgier.

Som varje historisk överklass - den franska på 1700-talet, den ryska 1917 - så kommer den samtida svenska att slåss för sina privilgeier.

Men den zombifierade majoriteten fattar inte detta. De är lika lurade som husköpare i Martin Timells program om byggfuskare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.