Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 23 april 2010

Homovigslar i moskéer?

Jag har svårt att tro att vi i framtiden kommer att få se homovigslar i moskéer.

Finns det någon imam som förespråkar homovigslar?

Jag tror Kurt Lundgren såg klart på saken. Angående folkpartiets förslag om svensk imamutbildning, skrev han:

Eftersom imamutbildningen i Sverige bedrives i statlig regi kommer den att bli könsneutral och jämlik, säger folkpartiet. Det innebär att häften av alla imamer som utbildas skall vara kvinnor. Utbildningen välkomnar också sexuella minoriteter som homosexuella och lesbiska. Genusteori och queerforskning ingår som kursmoment, framhåller fp.

Den manliga imam som ej vill tjänstgöra tillsammans med kvinnliga imamer kommer ej att kunna få tjänst i en svensk moské.

Moskéerna kommer också att omfattas av den nya lagstiftningen om
vigsel av samkönade par
.

http://everykindapeople.blogspot.com/2008/02/homobrllop-i-synagogor-och-moskr.html

Jag tror Isobel Hadley-Kemptz och Sakine Madon inte anser att man bör ha homovigslar i moskéer eller samma krav på muslimer som på kristna i ett framtida Sverige.

Jag kan ha fel, men det är vad jag tror om dem och deras åsiktsfränder. Jag tror faktiskt inte ens att RFSL bryr sig om i fall imamer vägrar att viga homosexuella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.