Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 6 april 2010

Förebild



Kommentar: i sändningen talas om skärpta regler i Danmark för att få rösta.

I Sverige har utländska medborgare rösträtt, vilket bara är en strategi för att gynna socialdemokraterna och vänstern.

Jag anser att rösträtt och medborgarskap hänger ihop. Vidare anser jag att dubbla medborgarskap leder till olikhet inför lagen.

Hur kan man lita på någon som är medborgare i två länder? Det är som att vara gift med två personer.

I dagens läge kan teoretiskt sett en rysk medborgare bli invald i riksdagen om han eller hon har svenskt medborgarskap. För inte diskriminerar man väl svenska medborgare, alla behandlas väl lika inför lagen?

Om mitt antagande är riktigt, och jag ringde 2001 någon valmyndighet och frågade i samband med att riksdagen röstade igenom en vidgning av det dubbla medborgarskapet,
och personen jag frågade bekräftade att det var riktigt - ja, då kan man ju ta sig från riksdagen in i regeringen, rimligen, och även bli minister.

Eller skulle personen tvingas avsäga sig sitt andra medborgarskap tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.