Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 9 april 2010

Platsar jag?

Det här tillfället till reklam för ens lilla blogg får man ju inte missa!

Ergo!

Min lilla nystartade, blygsamma blogg, är den “högerextrem”? Jag rekommenderar varmt ett studium av den, innan ni dömer mig.

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/internet-uppsving-for-ultrahogern-1.1075039

Erinrar mig en artikel av kanadensaren Mark Steyn, som protesterade mot att man kallade Jean -Marie Le Pen för “högerextrem” och menade att med tanke på dennes ekonomiska politik, så var snarare Steyn en bindgalen högerextremist, emedan Le Pen var en mittensnubbe.

Men naturligtvis, logik och politik är som eld och vatten.

"While M. Chirac has cast himself as the defender of France, M. Le Pen is apparently the defender of the Jews. While I was over there, he was the only candidate who was seriously affronted by the epidemic of anti-Jew assaults by French Muslims. The Eurosnots told me this was 'cynical,' given that M. Le Pen is notoriously anti-Jew and not above doing oven jokes in public. But that doesn't necessarily make him cynical. Maybe he just loathes Arabs even more than Jews (which, for linguistic pedants, would make him technically a perfect anti-Semite).

Maybe he just resents the Muslims muscling in on his turf: 'We strongly object to the Arab attacks on the Jews. That's our job.' But, given that Chirac and Jospin brushed off the Jew-bashing epidemic like a speck of dust on their elegant suits, Le Pen's ability to co-opt it into his general tough-on-crime/tough-on-immigrants approach showed at the least a certain political savvy.

Still, despite the racism and bigotry, I resent the characterization of M. Le Pen as 'extreme right.' I'm an extreme right-wing madman myself, and it takes one to know one. M. Le Pen is an economic protectionist in favour of the minimum wage, lavish subsidies for France's incompetent industries and inefficient agriculture; he's anti-American and fiercely opposed to globalization."


http://www.jewishworldreview.com/0502/steyn050102.asp

(Kursiveringar mina!)

3 kommentarer:

  1. Vi blir kallade nya ord varje dag av svensk media. Är det inte ultraradikal extremhöger så är det islamofobhöger som också är extrem och fientlig mot allt och alla.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet. Försökte bara vara ironisk.

    SvaraRadera
  3. Jag undrade också vilka det är man menar vara högerextrema. Alla som inte är vänster? Eller folk som inte håller med helt enkelt?
    Då är jag en stolt högerextrem!

    SvaraRadera

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.