Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 1 mars 2010

Al-Shabab, Centrum för Rättvisa, med mera

Hej igen,

nu har jag något att komma med. Tror jag.

1) Ang. al-shabab i Rinkeby (se Kalla Fakta-länk!), hur kunde dess medlemmar ges uppehållstillstånd? Har Säpo ingen koll eller får man inte neka medlemmar i terroristgrupper asyl om de har asylskäl?

Jag tycker för övrigt att man skall förbjuda medlemskap i kriminella organisationer, för att komma runt krav på bevis om brott. Om någon är med i t ex Hell's Angels, så skall det vara tillräckligt för att arrestera personen.

Samma sak med medlemskap i terroristorganisationer.

Frågan är vad det är för filosofiska eller juridiska skrupler som hindrar oss från att införa en sådan lag?

Belgien har ju förbjudit Vlaams Blok, felaktigt enligt mig, men man kan inte skylla på att förbud mot medlemskap i kriminella organisationer skulle vara oförenligt med demokrati, fast förbud mot medlemskap i ett parti som inte är en kriminell organisation, måste anses vara
odemokratiskt
.

Vet någon varför man inte vill ha förbud mot medlemskap i kriminell organisation?

Det skulle ju vara ett effektivt vapen mot organiserad brottslighet även om dylika organisationer inte har medlemskartotek.

2) Samtiden.com skrev 8 feb. om
könsdiskriminering. Men jag undrar varför Centrum för Rättvisa
inte kritiserat det mest tydliga exemplet av alla, Polishögskolans mansdiskriminering?

Vad kan vara skälet för Centrumets dygdiga tystnad vara? Rädsla för att framstå som
"extremt"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.