Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 9 mars 2010

Hot går hem

Danska dagstidningen Politiken ber om ursäkt för Muhammedteckningarna.

Hade man gjort det om de inte gett upphov till hot, kravaller och mordförsök?
------------

När Nerikes Allehanda publicerade bild på Lars Vilks Rondellhund förorsakade det protester bland Örebros muslimer. Frågan är om det bland de protesterande återfanns vad vi så gärna kallar “moderata muslimer”? Följdfråga: kan man beteckna någon som vill stoppa en tidnings publicering av en bild av en religiös person för “moderat”?



--------------

Om några borde tycka illa om Vilks, så är det vi kristna, eftersom han i ett "konstverk" framställer Jesus som pedofil.

Men jag skulle aldrig anse att det berättigade ett hot mot Vilks liv eller att demonstrera mot en tidning som publicerade hädelsen. På sin höjd skulle jag säga upp prenumerationen.

Vilks "konstverk" om Muhammed som rondellhund är en betydligt mindre hädelse än den mot Jesus.

Hade man framställt Jesus som rondellhund hade jag bara lett.

Jag tycker till exempel att Life of Brian är jätterolig.

Men tänk om den handlat om Muhammed! Jesus, höll jag på att säga!

Allt som allt: alla detta bråk som förknippas med muslimer, t ex judeförföljelser i Malmö, ger en ganska (o-) lustig bild av Islam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer med innehåll som strider mot god netikett samt svensk- och EU-lag kommer inte att publiceras.

Likaledes ber jag om överseende med dröjsmål att publicera på grund av tidsbrist.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.