Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 16 augusti 2010

Kärnan i pk-ideologin: "de vet inte bättre"

”Jag struntade länge i det böghat som bubblar i reggae. De problematiska låtarna utgör en ytterst liten del av den samlade musikproduktionen. Att ignorera homofobi inom reggae är därför betydligt enklare än att ignorera sexism inom gangsterrap eller satanism inom black metal (om man har svårt för sådant). Men de senaste åren har den homofoba skamfläcken känts alltmer irriterande, särskilt när den försvaras med argument som att Jamaica tillhör tredje världen och inte vet bättre.”

http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/strages-kronika-knuffa-reggaekulturen-i-bogigare-riktning.2974


Är inte detta den outtalade kärnan i all PK-ideologi: det som vi inte tolererar bland vita européer, tolererar vi hos immigranter från tredje världen, eftersom de “inte vet bättre”.

Således inga krav på homovigslar i moskéer. De stackars muslimerna har inte haft tid att lära sig vårt tänkesätt. Vi måste ge dem tid.

Samma sak med hedersförtryck. Visserligen är det vidrigt, men man kan inte ställa samma krav på Fadimes pappa som på en vanlig svenne. Han är liksom präglad av en annan kultur.

Inte heller kan man peta islamister från moderaternas riksdagslista på samma sätt som man skulle peta en invandringskritiker. Genom visad välvilja och generositet, så kan man få även islamister att inta en mjukare attityd.

Men nog med ironi eller om det är sarkasm!

Herregud vilken valrörelse! Det är så pinsamt allt. Reinfeldt och Mona.

Till och med moderaternas fotbyte om könskvotering vinner förståelse bland människor som tidigare röstat på Sverigedemokraterna. Jag tänker på ett gift par i min bekantskapskrets.

Som jag sa till dem: vad blir nästa steg? Etnisk kvotering utifrån hudfärg?

Men jag fruktar att de är ganska representativa för vanliga “svennar”. De som huvudsakligen använder gammalmedierna för information och inte är särskilt intresserade av politik.

Vad får mig att tro att jag är så mycket bättre och smartare? Tja, ingen lätt fråga att svara på.

Enda trösten är att Sd, som det nu ser ut, kommer in i riksdagen. Tillräckligt många “svennar” är tillräckligt förbannade.

Men helt säkert är det inte. Inte ens den borgerliga valseger som nu alla tecken pekar på är säker.

Jag skall i alla fall försöka förtidsrösta 1 september. Gissa på vilket parti!