Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 17 augusti 2010

Envar har rätt till en nationalitet (även svenskar!)

Ur FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:

Artikel 15
1. Envar har rätt till en nationalitet.

2. Ingen må godtyckligt berövas sin nationalitet eller förmenas rätten att ändra nationalitet.

http://www.boes.org/un/swehr-b.html



Kontrastera denna paragraf med tongångarna i den multikulturella propagandan i våra svenska tidningar. Om det nu är rätt att kalla dem svenska, förstås!






"Nationaliteten har snart spelat ut sin roll som grund för gemenskap."


http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article163272/Magdalena-Nordin-Vem-ar-svensk.html



"På en lika ovanlig som passande plats, Tessinska palatsets barockträdgård mitt emot Kungliga slottet, inleder Jenny Nörbäcks 'Svenska sprätthöksfragment' Stockholms kulturfestival i kväll. Satiren "Swenska sprätthöken" från 1737 har förvandlats till en aktuell föreställning om svensken, europén och rädslan för det okända.
- Vi sätter frågan 'Vad är det svenska?' i ett historiskt perspektiv. Vi har utan problem kunnat använda repliker direkt från originalet som anknyter till den diskussion som förs i dag, om språket, om litteraturen. Jag har tagit vara på det politiska i hans material och frågor kring utopi-löshet och instängdhet.

Jenny Nörbeck har möjligen lite extra perspektiv på svenskarna och deras uppfattning om sig själva." (Min kursiv)

http://www.dn.se/kultur-noje/scen/vad-ar-svensk-kultur-och-vem-ar-svensk-1.615187



"När invandrarflickorna gick om de svenska pojkarna i betygsstatistiken slog medierna larm. Jag kanske är överallergisk, men jag tyckte att det var en orättvis vinkling och en segregerande användning av statistiken. Äkta svenska gossar blir förbisprungna av barbarflickor.


I Den koloniala bumerangen. Från schibbolet till körkort i svenskhet granskar idéhistorikern Michael Azar vilka värderingar som döljer sig bakom uttryck som 'svenska värderingar' och 'körkort i svenskhet'. Det är en skarp vidräkning med en rad politiker, journalister och opinionsbildare som har ägnat sig åt svepande luddigheter och kollektivt misstänkliggörande, till stor del i upprördheten efter mordet på Fadime Sahindal."


http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article385259.ab






Centrum mot rasism:







Information
En emigrant som aldrig återvänt, eller en adopterad flicka från Kina? Vad är egentligen svenskt? Köttbullar, currysill eller falafel? Vi kanske inbillar oss att köttbullar är mer svenskt än currysill men kan inte riktigt svara på varför. Vi bjuder därför in dig till vår utställning för att ta ställning till vad som egentligen är svenskt.
Om utställningen
Tanken med utställningen är att visa olika uppfattningar om svenskhet. Vi vill ta reda på vad som är svenskt, och förstå varför just detta anses vara svenskt. I utställningen kommer vi att få ta del av uppfattningar om svenskhet från svenskar, svenskar med utländsk härkomst och även från människor som bor i andra länder. Frågan om vad som är svenskt kommer att vara öppen och alla besökare har möjligheten att besvara den. Vi vill att du hjälper oss att förstå vad som är svenskt genom att dela med dig av just din syn på svenskhet.
Vi ses i Gallerian!
Utställningen Svenskvandrare startar den 18 maj och pågår fram till den 24 maj i Gallerian (Hamngatan 37).




http://www.centrummotrasism.nu/index.php?view=details&id=8%3Avem-aer-svensk&option=com_eventlist&Itemid=320&lang=sv


* * *



Dekonstruktionen av svenskheten som begrepp sker på så bred front, att det är svårt att tro att det inte finns ett inslag av samordning från vissa grupper av människor.

Å andra sidan behöver det inte vara en konspiration, som Joe Sobran och Tom Bethell visat i sin geniala liknelse med bikupan och dess samordnade aktioner, som sker utan någon central ordergivning:

Twenty years ago, I was struck by the way various sorts of political “progressives” — Communists, socialists, liberals, “civil libertarians,” “moderates,” “pragmatists” — all spontaneously cooperated with each other. It wasn’t a conspiracy; there was obviously no central direction. But the pattern was too clear to be denied.
The word “left” was a dead metaphor; it said nothing interesting about the people it referred to. So I used the metaphor of an insect hive, which captured the way such people moved in harmony and communicated with each other.
In a beehive, the worker bees have many specialties. The hive is organized around the queen bee, but she doesn’t have to give the workers their instructions. The bee that finds pollen returns to the hive and flies in figure eights; this tells the others the direction and distance of the pollen, and they go get it. And of course the bees need no orders to attack an enemy.
Members of the progressive Hive likewise act on their own instincts and have their own code of communication. They feel free, but they are also predictable. Liberals laugh at conspiracy theories that assume that because there is a pattern there must be some central control; but the fact that there is no central control doesn’t mean that there is no pattern.


http://www.sobran.com/hive/hive.shtml



* * *




Bara vita förväntas bortse från den egna hudfärgen. Bara vita skuldbeläggs kollektivt och förväntas be om ursäkt för gamla historiska oförrätter.

Samtidigt visade en sammanställning av statistikern Charles Murray, att nästan alla historiens stora bedrifter inom kultur och vetenskap utförts av vita män.

http://www.smedjan.com/content/display.asp?nr=1044&format=print

Till detta kan läggas kampen mot slaveriet, som fortfarande existerar i tredje världen, demokratin, djurskydd och - om man skall räkna in vita kvinnor i kalkylen - kampen mot könsdiskriminering.


Den moderna världen och internet etcetera är en produkt av västvärlden, eller mer plumpt uttryckt, den vite mannen.



* * *




Endast vita européer förväntas dekonstruera sin etnicitet istället för att hylla den.

Kurder, palestinier och judar har rätt till ett eget land, men inte vita européer.
Hur rimmar det med talet om "allas lika värde"?

Om Stefan Scheija, som har judiskt påbrå och som gift sig med en judinna, visar stolthet över sitt judiska arv, så får han beröm i Aftonbladet för det. Men om han varit tysk och visat stolthet över sitt tyska arv?

När CDU-politikern Lorenz Meyer gjorde det för några år sedan, anklagade en SPD-politiker honom för att ha ett "skinnhuvuds mentalitet".

Marianne Goldman skrev i Expressen om hur skönt det var att vara i Israel, därför att människor där såg ut som hennes farmor eller mormor eller vad det var och som hon själv:

"Nyheterna kommer smygande; det börjar hetta till i Gaza…

Först slår jag bort dem, det är ju så underbart att vara tillbaks i den roliga kulturstaden Tel Aviv, träffa vänner och släkt, vara i min judiskhet, den delen av mig som aldrig haft en självklar, lugn plats i Sverige.

Bara detta att vara lik en massa människor! Till exempel dessa gamla tanter i snabbköpet som alla ser ut att vara mina mormödrar, kortväxta som jag, snabbkäftade som jag och så vidare. Till och med det som är fult och vulgärt tycker jag på något märkligt sett om, vilar i det, de kitschiga judiska tingen som säljs längs fula, mänskliga Ben Yehuda street mitt i stan. Hemkänslan i det

http://www.expressen.se/kultur/1.1432356/i-skuggan-av-gaza

Men hade en vit svensk fått skriva om hur skönt det var att komma tillbaka till Sverige för att folk såg ut som hon själv?

Varför får etniska minoriteter slå vakt om sin särart, men inte vissa (läs vita) majoriteter?



Frågan är om inte ordet vit är så tabu, att det bara får användas i negativ bemärkelse, om man vill undgå att kallas rasist eller nazist?

Jag ser en fara i detta. Jag drar mig för att kalla mig vit nationalist, men leker återkommande med tanken.

Normalt tänker jag inte på mig som vit man, bara när vita män angrips i generaliserande termer
och kollektivt skuldbeläggs.

Kanske vi kommer att få anledning att organisera oss och kämpa för våra etniska intressen i en framtid, då vi blivit än färre; ja, kanske till och med kräva positiv särbehandling.

Man kan skylla på "globaliseringen", men jag tror att den är en halmdocka. Den verkliga orsaken är massinvandringen från tredje världen, och speciellt då från "MENA", Mellanöstern & Nordafrika.

I hägnet av det mångkulturella som norm kommer kulturerna/värdegrunderna att blandas, och
i bästa fall de importerade bli liberalare, men antagligen till priset av att de inhemska blir mindre liberala och mer lika de importerade.

Med dagens könskrig, dissning av män som kollektiv, är många män intellektuellt förvirrade och
hjärtlig trötta på jämställdhet och kan mycket väl lockas av den mans- och kvinnosyn som deras vänner bland invandrarna företräder.

Så Pär Ström och alla andra sanna jämställdhetsförespråkare kommer att bli hämnade.

Feministerna kommer att få se jämställdheten ta steg bakåt istället för framåt, allt tack vare
massinvandringen.

Men är det så man vill ha det, så, var så god!